Handlinger tilknyttet webside

Magnetisme på Jorden og på Mars

Herunder kan du læse beskrivelse af og erfaringer fra et undervisningsforløb, der blev gennemført i 7. klasse på Bellahøj Skole.

I januar 2004 lander to Mars Eksploration Rovere på Mars. De to marsbiler skal køre rundt og analysere mars-overfladen med avancerede instrumenter. Blandt disse er 7 danske magneter, der skal opsamle magnetisk støv, der svæver i den tynde luft. Kameraer tager billeder af det indfangede mars-støv. På Jorden vil billederne blive analyseret, for at forskerne kan finde ud af, hvordan Mars' overfladematerialer er blevet dannet.

Er det røde støv dannet i vand? Eller har den røde farve en anden forklaring? Mange ting tyder på, at der har været et hav på Mars, og at luften engang var tættere. Men blev der også udviklet liv på Mars i den periode? Det er spørgsmålet, som vi gerne vil have svar på.

På Bellahøj Skole vil eleverne i 7. klasse samtidig analysere jordisk sand og okker for magnetiske materialer. I et terrarium anbringes en mølle, der blæser luften ind mod en kraftig magnet, der er indpakket i en træklods med aluminiumsfolie. Gennem en tragt drysser eleverne f.eks. sand ned foran møllen, der hvirvler støv hen mod magneten nede i terrariet.  Sandet har de selv indsamlet forskellige steder. På magneten sætter sig nu magnetisk materiale, der fotograferes til en rapport. Senere vil eleverne sammenligne deres egne billeder med billederne fra Mars.

sand_opst.jpg Igennem tragten drysses f.eks. sand ned foran den sorte mølle. Den ringformede magnet er i klodsen under aluminiumsfolien. Læg mærke til ringen af magnetit over magneten. 

I starten af skoleåret arbejder vi med et kursus i magnetisme i fysiksalen. I stjernekammeret på Bellahøj Skole tager vi et kursus i solsystemet og i astronomi. Der undervises i solsystemet med en computer og en videoprojektor. Vi bygger modeller af solsystemet. Stjernehimlen vises på loftet ved hjælp af en kugleformet projektor. På den måde bliver eleverne motiverede til deres egne undersøgelser, og jeg tror, at nogle vil se frem til forsøgsresultaterne fra Mars som til gaverne juleaften. I ventetiden vil vi lære at bygge og styre LEGO Robolab. Det er LEGO-biler, som eleverne selv programmerer. Desuden vil vi lære om betingelser for, at liv kan eksistere, og vi vil overveje, om der er mulighed for liv på Mars, på jupiter-månen Europa eller på en exoplanet omkring en anden stjerne end Solen.

Formålet med vores undervisningsprojekt er at udvikle interesse og engagement hos eleverne.

Disposition og fremgangsmåde

Lærervejledning

Kreditering

Der er brugt billeder fra:

Rummet.dk
De Ni Planeter
Mars/Mössbauer Group
NASA
The Astronomy Group at EUC-Syd and AGS
samt egne fotos.

Udarbejdelse

Undervisningsprojekt for 7. klasse på Bellahøj skole

Carsten Skovgård Andersen, Bellahøj Skole
E-mail: ca@bellahoj.dk
Bellahøj

Lavet i samarbejde med:
Mars/Mössbauer Group
Mars Ungdomslaboratorium

Dette projekt er inspireret af ideer fra Jens Martin Knudsen og Mars 2003 og Dansk Rumfart. Tak for hjælpen til Jens Martin Knudsen, Søren C. Sørensen, Morten Bo Madsen, Walter Goetz, Kristoffer Leer, Søren Vorstrup, Lisbet Gilbe, Lone Gilbe, Henrik Nielsen,  Michael Harder-Rasmussen, Ulla Bitsch, Jørgen Krampau, Per Thykier, Michael Jagd, Henrik Tvarnø,  7. klasserne på Bellahøj Skole m.fl.

500 ringformede magneter er sponsoreret af Siemens Flow Instruments.