Handlinger tilknyttet webside

Moderne raketter

Langt de fleste rumsonder og civile satellitter bliver sendt op med en lille håndfuld raketter.

a5.jpg v_proton.jpg v_shuttle.jpg v_h2a.jpg v_soyuz.jpg
Ariane 5 Proton Rumfærgen H-IIA Soyuz

Kommercielle satellitter til for eksempel satellit-tv eller navigation er lasten på langt de fleste raketopsendelser. De fleste af disse opsendelser bliver klaret af en lille håndfuld raketter, nemlig dem du ser på tegningerne til højre.

  • Ariane 5 er en europæisk launcher
  • Proton er russisk
  • Rumfærgen er amerikansk
  • H-IIA er japansk
  • Soyuz er russisk

Fremtidige raketter

Med undtagelse af H-IIA, så er de fleste af ovenstående raketter ved at være nogle gamle modeller. Rumfærgen blev indviet i starten af 1980'erne, Soyuz startede dens karriere helt tilbage i 1966, Proton er endnu ældre. NASA er imidlertid i fuld gang med at designe nye raketter, der kan klare fremtidens udfordringer, og ESA har en mindre raket ved navn Vega på programmet, som skal supplere den store Ariane 5 raket.

Ares

De amerikanske Ares raketter

USA har sat det som et mål at sende mennesker tilbage til Månen og senere til Mars. NASA har besluttet at bygge en ny type raketter, der er kraftigt inspireret af fortidens enorme Saturn-raketter, som USA brugte i Apollo-programmet.

Ares, som de nye raketter kaldes, skal bygges i forskellige størrelser, indtil videre er Ares I og Ares V planlagt.

 

Illustration af en Ares I raket.

Ares I

Til at fragte astronauter op i kredsløb har NASA valgt at lave en mindre raket, som skal afløse rumfærgen. Ares I bliver af samme grund kaldet CLV, Crew Launch Vehicle.

Ares V

Til tunge laster har NASA valgt at bygge en enorm raket kaldet Ares V.

Begge raketter bygger på en blanding af gammel og ny teknologi. For eksempel bruger både Ares I og V rumfærgens faststofraketter, og Ares V's andet tril er hentet fra Saturn V raketterne. Tanken bag denne genbrug er at skabe et sikkert, effektivt og gennemprøvet design, så flyveklare raketter kan leveres hurtigst muligt. Specielt Ares I haster, da rumfærgen står til at blive pensioneret i 2010. Dog ventes Ares I tidligst at være klar i 2013.